Thursday, January 26, 2012

Resepi Mudah: Muffin Vanilla Choc Chips Kenny Rogers

Semua mudah..sampai pelawat blog aku ni suruh aku iklankan resepi dlm blog ni kat mudah.my sbb ia mudah..tp bukan ciptaan aku..ia mudah sebab rujuk blog pakar yang lain..jd memang lah mudah..kalau aku yg cipta dah kompom dpt phd...hoho


Resepinya di ambil di sini::: my resepi.. tapi biasalah kene ada perubahan sikit..sbb ada bahan yg xde dalam rumah ni..resepi asal utk 24biji muffin..tapi i buat half adunan..

Bahan-bahan ( 1 dozen muffin )

4 tbsp mentega, dicairkan ==tukar kepada butter
2 cawan tepung
1 cawan gula== manis sgt..perlu kurangkan lain kali
1 cawan susu segar ==guna 5 sudu tepung fernleaf penuh cream
2 tbsp baking powder
1/2 tsp garam
1 biji telur
1/2 tbsp esen vanilla

Cara-cara
=======
1.Gaulkan kesemua bahan hingga sebati.
2.Isikan adunan tadi kedalam bekas muffin.
3.Bakar selama 20minit/180C.

Tak payah susah2 nak beli kat kedai..ada telur..ada butter dah dpt 11 ketul..ekceli ramuan utk 12 ketul..tp aku isi penuh2 supaya ia naik mengunung mcm ni..boleh tahan 3 hari tau..aku letak je dlm oven..sape nak mkn panaskan kejap then boleh la makan..isi maintain gebu.cuma atas tu jd over rangup kalau byk kali panas kan..


11 comments:

Anonymous said...

nak tanye... butter dgn mentega tu x same ke

cumel~* said...

huhu..sy pun xpasti apa bezanya..tapi kalau xada butter memang sy pakai mentega..tapi akan oily sikit bila gunakan mentega

cumel~* said...

huhu..sy pun xpasti apa bezanya..tapi kalau xada butter memang sy pakai mentega..tapi akan oily sikit bila gunakan mentega

Anonymous said...

mentega (butter) or marjerin?

fiza saad said...

Mentega = butter. Margerin yg oily tu. Betulkn? Saya pun tgh study resepi2 di internet ni. Pening gak sbb byk istilah yg berbeza dgunakn n buat confius bg junior cam saya ni.

Anonymous said...

butter tu mentega la seb klu b.inggeris butter b.melayu mentega...
beza majerin & mentega ialah majerin pakai lelemak cam sayuran.mentega pakai lelemak dari haiwan cam lembu

emma haneef said...

assalamualaikum.. butter lebih sedap daripada mantega . excually funtion mentega & butter SAME jer.jd butter boleh di ganti kan dengan mentega/margerin.. kebaikan butter akan melt dlm mulut.bile gune butter rase akan jd lebih sedap bile buat seseuatu kek atau ape saje yg mngguna kan butter..just mentega slalu org yg bukak bisnes gune untuk jimat kan cost.. sbb mentega lebih murah dr butter :)

Anonymous said...

Butter tu dibuat daripada lemak susu. Marjerin daripada minyak sayuran. Dari segi kesihatannya butter lebih baik. Marjerin boleh jadi ada lemak trans, sebab proses hirogenation untuk tukar minyak sayuran jadi lemak pejal macam tu. Lagipun biasanya butter lebih sedap. (saya pelajar teknologi makanan)

emma haneef said...

yup betol :) btw (sy pelajar sains makanan )

yatie bumblebee said...

Mcm best jekkk....nak try la...

sazali said...

great ..stuff! well done.