Thursday, February 17, 2011

Bubur Kacang



Over ok..lately asik post menu memasak je..ari ni i puasa..cuaca kat durian tunggal panas terik n kering tekak i..rs mcm nak minum i coke letak ais je..tapi igt lagik i ni tgh puasa..so kene bersabar...mula2 igt nak drive terus ke mcd..tapi malasnye la nak mengharungi jam org yg balik keje..lepas je jumpa spvs..terus balik n singgah kedai runcit..dlm otak asik igt..besnya eskrem kacang hijau..so apa salahnya i cuba buat bubur kacang hijau..kat dlm tenet ada..google je..tapi i malas nak sukat2..nak rasa pun x leh..so pakai hentam je..asal xletak mende yang merepek..


resepi bubur kacang hijau
================

-rebus rm 2 kacang hijau
-selepas kembang kacang masukkan seketul gula enau ,1/2 santan kotak serta halia (daun pandan i xde)
-tunggu gula enau tu larut..then masukkan garam..kalau tawar letak la gula biasa..ikut la sesedap rasa..

i pun x sure sedap ke x..sbb x leh rasa..tapi so far tgk kaler..same je mak i masak..cuma mak i suka lemak2..kalau leh santan drp 1/2 biji kelapa nak letak..huu..say NO to kolestrol..

ada seperiuk lagi..i rs sukatan i ni leh makan utk 10org..tapi i sorang je..mmg jawabnya ni mkn utk seminggu ler..leh jadik eskrim..so nnti leh la letak dlm bekas2 kecik..time boring2 baca paper leh la mkn bubur ni beku2..kalau ada plastik eskrim lg la bes...



Psst I luv U:: lapar..

2 comments:

bainun said...

hmmm .. sedapnye.. lapar dah T-T

feresa~* said...

hee..sejuk2 lg sedap taw..:)