Friday, October 7, 2011

Budget/Belanjawan 2012

Demam budget hari ni..daripada minggu lepas i asik tengok kalendar..bila la 7 oct ni..dulu takde lah heran sangat pasal budget ni..tapi tahun ni mmg aku ternanti-nanti..sebab banyak pekara yang melibatkan diri kita sebagai pengguna antaranya kenaikan gaji, tax, petrol, pendidikan and etc.. dengar khabar gaji akan naik..dan semestinya akan effect perbelanjaan kita sebagai pengguna. naik gaji pokok means potongan kwsp aku akan naik jugak..hehe..silap-silap tersenarai sebagai warga yang layar membayar tax..gaji gov naik mungkin barang akan naik..dulu masa kecik2..karipap 5 ketul singgit..sekarang 3 ketul singgit..silap-silap esok 2 ketul singgit..kene lah aku uli tepung sendiri kalau kepingin nak makan karipap..=p..

Namun demikian kita kena la menghadapi kenyataan bahawa kos sara hidup memang semakin meningkat dan kita perlu menyimpan..Frankly aku adalah seorang yang tidak menyimpan duit. Nak kata beharta..aku hanya ada sebijik kereta yang agak susut nilai kalau dijual..silap-silap tak ada nilai..huhu..rumah dan tanah lagi la tak ada..

Mmg aku ada saving & insuran..tapi saving tu bukan untuk long term..kalau aku nak pakai..aku keluarkanlah duit saving aku tanpa fikir panjang..dengar khabar..harga emas kat k.pilah pun dah turun jadi rm130 segram..tangan pun dah gatal-gatal nak beli rantai seutas..lagipun duit mas kahwin tak digunakan lagi..

Pagi tadi tengok MHI..ada student medic lelaki buat bisness tudung..katanya wanita suka berbelanja..statement tu aku sokonglah..sbb aku pun suka berbelanja..then MHI pun ada bincang pasal merancang kewangan..katanya

  1. Dapat gaji terus simpan duit di akaun kecemasan. Minimum 10% daripada gaji. kalau gaji 1k. 100 wajib simpan..selepas simpan duit di akaun kecemasan barulah bayar hutang-hutang yang lain spt kereta & bill..anggaplah akaun kecemasan pun sebagai hutang untuk masa hadapan kita..
  2. Pakai kupon-kupon jimat dalam surat khabar. rm1 @ rm2 pun jimat jugak tu..
  3. Kalau peminat fast food. makan bila ada discount cthnya lunch saver
  4. Jangan guna Kad kredit. ini umpama gali lubang dan timbus balik
Ada lagi..tapi aku tak ingat lah..maklumlah..sebok tgk FB sambil tgk TV..(ekceli ni pun pembaziran..TV on..tapi tak tgk)

Jadi sempena budget 2012 tahun ni..sama-samalah kita merancang kewangan kita..aku pun rasa dah kena berjimat cermat ni..yerla tak tahu apa result budget tahun depan..yang pastinya impak tu tempias kepada kita juga..jadi simpanan lah yang menjamin masa depan kita..


Psss I luv u:: skang dah oct 2011..tak ape tak terlewat untuk berlatih berjimat..kt masih di tahun 2011..=p

No comments: