Saturday, April 14, 2012

Nak Diet!

perut aku ni dah boyot dah..boyot bukan sebab preggy..boyot sebab lemak kat perut ni..huhu..dulu belum kawin..aku gemuk jugak..tp xde la naik tang perut..xsuka okeh..ni baca post kat blog puan bee..mengenai diet..supaya boleh detoks body aku ni..tapi esok ari ahad..aku baru tepikir2 nak sarap dgn mkn nasi lemak dgn air kopi..huhu

Hari Pertama (Tak ada nasi , hanya buah dan minuman yang sihat dan semulajadi)

  • Makan semua jenis buah kecuali pisang.
  • Untuk minuman, pilih yang sihat dan semula jadi.
  • Hindari minuman berkarbonat atau yang mengandungi kandungan gula yang tinggi.
  • Jus tembikai rendah kalori ialah pilihan paling tepat, oleh itu pastikan kamu kerap mengambilnya.
  • Selain itu, kamu disarankan makan sup.
** rumah aku ada pisang ngan kuinin je..huhu..mmg kena beli buah lain maybe nak beli apple & oren
Sarapan: kuinin??
Lunch: salad apple+oren+ jus tembikai
Malam: Tembikai+oren

Hari Kedua (Sayuran berdaun hijau , sup , kentang putar tanpa mayonis dan mentega , tak ada nasi lagi )

  • Semua jenis sayuran yang baik kecuali kacang pes dan jagung.
  • Kamu tidak dibenarkan makan kacang panggang dan seumpama dengannya.
  • Makan sehingga kamu sendiri puas dengan rasa sayur itu.
  • Paling disyorkan sayuran berdaun hijau.
  • Makanlah sebanyak mana sup yang kamu mahu.
  • Sebelah malam pula,makan kentang putar dalam hidangan besar.
  • Amaran penting,lupakan mentega dan mayones.Gantikan dengan sedikit garam dan lada hitam sebagai perasa.
** Pagi: salad+tomato
lunch: sawi+ carrot+salad
mlm: salad+tomato

Hari Ketiga (menu hari pertama dan menu hari ke dua , tanpa kentang putar … perghhhh ..)

  • Gabungkan menu hari pertama dan kedua.
  • Tetapi tidak perlu kentang putar untuk pelan hari ketiga ini.
  • Jika betul-betul mengamalkan diet ini, kamu sebenarnya sudah berjaya menurunkan berat antara dua kilogram hingga tiga kilogram. bayangkan…
** sarapan: jus oren +apple
lunch: salad buah+vegi
mlm: jus

Hari Keempat (pisang dan susu rendah lemak , ambil sebanyak mana mampu dan juga sup .. juga tak de nasi)

  • Makanlah pisang dan minum susu rendah lemak.
  • Sebaiknya ambil tiga biji pisang dan minum susu sebanyak mana yang kamu mampu.
  • Hari ini ialah hari yang sukar dalam pusingan diet tetapi kamu harus kekal berdisiplin demi menurunkan lebih banyak lagi kilogram.
  • Kamu juga masih tidak boleh melupakan sup dalam hidangan.
** sarapan: susu
lunch : apple +orange
dinner: apple

Hari Kelima (daging dan tomato , daging ayam atau ikan , 6 biji tomato dan juga sup , tak de nasi lagi …)

  • Hari untuk daging dan tomato.
  • Kamu dibenarkan untuk makan daging putih(ikan atau ayam) antara 300 hingga 600gram,selain makan 6biji tomato segar.
  • Tomato sebenarnya membantu mencernakan protien dari mencuci pembinaan asid urik.
  • Pengambilan sup sudah memadai diambil sekali sahaja.
** sarapan: tomato
lunch : ikan bakar
dinner: tomato

Hari Keenam (daging dengan sayur berdaun lain , tanpa kentang putar , tanpa nasi dan juga sup …. )

  • Kamu dibenarkan makan daging bersama sayur.
  • Makanlah apa saja jenis stik kerana ia baik untuk kandungan jantung.
  • Tetapi jangan makan kentang putar.
  • Sebaiknya, tumpukan pada sayuran berdaun.
  • Sup tetap menjadi pilihan untuk melengkapkan menu.
** sarapan: salad
lunch : ikan bakar + sup bayam
dinner: salad
Hari Ketujuh (baru ada nasi , tu pun dengan beras perang .. jus buah kurang manis dan sayur-sayuran .. dan juga sup)
  • Makanlah nasi menggunakan beras perang.
  • Lengkapkannya dengan jus buah-buahan kurang manis dan sayur-sayuran.
  • Kamu masih lagi disarankan untuk mengambil sup, sekurang-kurangnya sekali sehari.
** mak ai..susahnya diet dia..kena buat soping list dulu..huhuh..aku mcm nak try herbalife je..sebab senang bancuh je..n bersenam..huhu..mampu ker..

1 comment:

Bazilah said...

Assalamualaikum! Tumpang lalu, nak bagitau ni ade pertandingan Lose Weight Challenge, boleh menang sampai rm1000 woh! Best!