Friday, July 13, 2012

Resepi Mudah: laksa Penang Mari

wah..aku dah belajar macam mana nak buat laksa penang..senang je uoalss..kalau beli siap lagikkk mudah..tapi biasalah..kalau ko beli rm1 tu..cair bukan main..ni buat sendiri..pekat melekat..puas..penuh rasa ikan dan menepati citarasa aku..aku xde la kata aku masak sedap..tapi menepatilah kehendak aku..hee..kalau beli..kita berteka teki plak..mudah je..methodnya ko campur je semua bahan2  A dan rebus dengan api sederhana..sampai la rasa laksa tu ado..pic xdok..sebab malas nak tangkap..

bahan-bahan A
========
-ikan kembung rebus 1 kg (isi & tulang di asingkan selepas direbus dengan asam keping..kemudian blend  asing juga..yang tulang tu tapis..air rebusan jangan buang..rugikk)
-ikan sardin tin dilenyek untuk kasi pekat
-bunga kantan
-daun kesum
-bawang besar & lada api  di blend
-garam & perasa
-asam keping

bahan hiasan
========
-salad
-telur rebus
-timun
-bawang
-lada api
-limau
-cucur nipis digoreng garing2 (ni spesel)
-otak udang

No comments: