Friday, December 21, 2012

Resepi Mudah: Pizza

kitchen rumah aku dah pun selesai di reno..then i will back to post resepi2 mudah kat sini..ni first time buat pizza..sebab nak try mixer baru aku tu..ni kira merangkap testimoni mixer the baker yg aku beli o9 di groupon..so far ok la..x bunyi bising..tapi aku hanya guna untuk doh shj..

resepi pizza aku dpt drp myresepi..tetapi diolah ikut bahan yg ada & juga sebab aku tertuang myk banyak..huhu..nasib baik boleh makan..yang penting kena sediakan doh roti & sos pizza..then sebelum bakar just sapu sahaja mayo, kemudian sos pizza & bahan taburan


** Untuk doh pizza **
3 cawan tepung gandum
2 ulas bawang putih cincang
2st oregano
3 st yis segera
1/2 st garam
1 st gula
1st madu
4sb minyak masak
1/2 cwn air suam untuk menguli
1/2 cwn susu
==campur semua & uli dengan mixer===



** Untuk sos pizza **
bawang besar - cincang halus
bawang putih - cincang halus
cili boh
sos tomato (banyakan sebab nak sapu)
sos blackpaper
oregano
garam & perasa
hotdog
ayam
carrot
==tumis semua kemudian masukkan hotdog & ayam===


*Method**

-panaskan oven awal
-doh pizza di canaikan dlm dulang(aku just tenyeh2 rata)
-sapu mayonis
-sapu sos pizza
-tabur cheese
-bakar 20min suhu 200 darjah



No comments: