Sunday, July 21, 2013

Resepi Mudah: Kebab Daging Roti Pita





Comot sikit kebab yang disumbat oleh aku ni..ni usahasama laki bini..sebab hari ni tak buka dengan nasi..jadi teringin nak makan kebab..nak beli mesti tak kena dgn tekak aku(konon)..
Senang je buat kebab ni..perap je daging dgn rempah ratus yang kita suka kemudian grill dlm pemangang ajaib..hari ke 11 puasa ni kami suami isteri belum lagi membeli-belah kat pasar ramadhan..maklumlah suami keje petang & aku pula 'rajin' sgt nak menapak ke pasar ramadhan..jadi semua kuih & menu bebuka biasanya buat sendiri..buat sikit2 je..asal kenyang..rupa buruk xpe asalkan gerenti fresh, bhn berkualiti, terjamin bersih & sedap..ni ikut piawaian aku sendiri la..kalau ikut piawaian jabatan kesihatan xtahu la..haha

Hari ni hari sabtu so konon2 nak special sikit..tapi xdelah special pun..kalau special mestilah masak nasi tomato ke..nasi bukhari ke..laksa johor ke..haha..tapi menu kebab ni memang puas hati & mengenyangkan..tersandar lah jugak mak buyung & laki mak buyung ni lepas selesai solat manghrib..mee kari pun xlarat nak jamah..


Resepi Perapan daging untuk inti Kebab
==============
Daging batang pinang/daging burger (aku guna daging fresh)
serbuk kari
serbuk cili
garam
bawang tumbuk lumat
bawang putih tumbuk lumat
halia tumbuk lumat
sos tiram
sos cili
sos black paper
** perap 2-3 jam..

Resepi Inti Kebab
============
Daging perap
Carrot potong panjang
Timun di dadu
bawang besar di dadu
Bawang putih racik
Tomato di dadu

**Tumis bawang besar & bawang putih hingga naik bau
** masukkan daging perap & grill sampai masak
**masukkan timun & carrot
**angkat inti ke dalam pinggan & gaul dengan tomato dadu
**sumbat inti ke dalam roti pita yang telah digrill & dilapik salad..tuang mayo, sos cili lingam & sos lada hitam atas inti tu..


6 comments:

tenku butang said...

sedappp.. heee...

cumel~* said...

ye & simple je..try la buat

Nasita Dollah said...

Mohon copy ye..

Umi Nazrah said...

tqqqq balik ni nak cuba! ^_^

Zainab Mat rani said...

Sedapnya..mohon share ye

znzabadistore.blogspot.com

Gha a.k.a. Gna said...

Dah try. Memang sedap!!!

Bahaya telan panadol!