Semalam terpingin nak makan mee racun batu pahat..konon2 mengidam lah..siap plan dengan suami aku sejak jumaat lagi..
Kami siap order 'mee racun special 1" lagi..ni gara2 baca blog en hafiz..sebenarnya tak tahu apa beza special 1 and special 2..kalau tahu kami order yang biasa & kemudian order yang special 2 je..jimat sikit..tapi tak tahu...
"Mee racun special 1" harganya RM6 ada 1 ketul gearbox kambing. Kalau "mee racun special 2" ada 2 ketul gearbox RM7 je..dan mee racun biasa RM3.50. Kalau nak cari, lokasi sebelum nak ke carefour tu akan nampak kedai sukan Al-ikhsan so maksud lah sekitar tu..jalan terus lagi kemudian akan ke kanan..tu kono tanya org lah..aku pun xtahu apa nama jalannya..pic pun tak sempat ambil..ye lah..1 tgh pegang straw..1 tgn lagi pegang gear box kambing..mano cukup tgn nak pegang kamera..haha
Lepas kenyang..kami ke BP Mall biasalah..tempat dating wajib..tiap-tiap kali singgah BP Mall..kompom kami akan tgk wayang..tapi dari luar je lah..hahha..cuma tgk citer hot apa terkini..tapi masuk beli tiket takdok pon..jarang2 nak tgk wayang..kemudahan Internet kan ado..
Sebab Terpengaruh juga dengan Peej Burhan aku pun beli lah mask muka 4 keping RM10..baru aku tahu ada SASA di BP Mall..aku tnyalah..baru buka ke SASA ni? amoi tu kata "ya..baru buka..sudah 1/2 thn"..mak ai..punyalah baru..baru semalam aku sedar SASA ni ado..huhu..xpelah..ni sbb post peej burhan la ni aku sodar..
Sunday, January 20, 2013
Saturday, January 19, 2013
Resepi Roti Bun Sosej Mudah
Ada readers bagi komen, dia cakap aku patut iklankan resepi2 yang aku post ni kat laman web "Mudah"..hahha..hamboi perli aku ka???
Teringin nak buat roti yang gebu2..tetapi apakan daya skill meroti masih lemah...sebab aku tak sukat..main agak2 je..huhuh..
Disebabkan beberapa bahan major buat bun roti ade then aku pun buat lah hari ni..tapi xsempat buat water roax..pakai yis & bread improver shj..xbersedia nak buat water roax..haha..x pandai..huuu
Bahan Doh
========
-Tepung gandum
-mentega cair
-garam
-gula
-bread improver
-1/2 cawan air suam campuran yis maurippan
Isi
=====
sosej rebus dipotong 3
Method
*********
-tepung, garam & gula digaul,
-kemudian masukan mentega cair dan dikacau rata
-masukkan air suam campuran yis dan diuli guna mixer selama 1/2 jam
-rehatkan selama 1 jam
-gentel tepung dan balut sosej
-boleh goreng @ bakar dalam oven 170 darjah 20 min
Teringin nak buat roti yang gebu2..tetapi apakan daya skill meroti masih lemah...sebab aku tak sukat..main agak2 je..huhuh..
Disebabkan beberapa bahan major buat bun roti ade then aku pun buat lah hari ni..tapi xsempat buat water roax..pakai yis & bread improver shj..xbersedia nak buat water roax..haha..x pandai..huuu
Bahan Doh
========
-Tepung gandum
-mentega cair
-garam
-gula
-bread improver
-1/2 cawan air suam campuran yis maurippan
Isi
=====
sosej rebus dipotong 3
Method
*********
-tepung, garam & gula digaul,
-kemudian masukan mentega cair dan dikacau rata
-masukkan air suam campuran yis dan diuli guna mixer selama 1/2 jam
-rehatkan selama 1 jam
-gentel tepung dan balut sosej
-boleh goreng @ bakar dalam oven 170 darjah 20 min
Roti bun sosej yang digoreng..kena api jaga api
Gona oven..lagi gebu sikit..
Friday, January 18, 2013
Resepi Muffin Pizza Mudah
Mini pizza atau muffin pizza ni aku buat tengah malam..lapo bukan main..nak kata lembut roti ni sejujurnya tak ada la lembut..sebab aku pakai mixer, kalau pakai BM sure lagi gebu kot..lepas tu tak menyempat nak menunggu dia naik..nak rehatkan doh serta nak tumbuk2 buang angin doh pizza ni..tapi makan masa panas memang lembut..skill buat roti aku ni kurenggg sikit..ni pic aku amik masa awal2..selepas masak x sempat nak amik pic..sbb siok makan smbil tgk raja lawak
Method Topping
============
Resepi Doh Muffin Pizza
==================
- 3 cwn Tepung gandum
- 1 sudu kecil bread improver
- madu
- gula
- oregano
- garam sikit
- cincangan bwg putih
- air suam maurippan yis
- mentega sikit
Bahan Topping
=========
-sosej & meatball ditumis bersama bawang & bawang putih
-masukkan sos tomato & blackpaper sos
-garam & perasa
Method Doh
========
** Panas kan oven dulu 1/2jam sebelum 170 darjah
**campur semua bahan doh dan uli sehingga doh tidak melekat di bekas..aku just ejas2 je..kalau rasa keras sgt..tambah air..kalau lembik sgt tambah tepung..aku buat mcm doh karipap plak..haha..
**campur semua bahan doh dan uli sehingga doh tidak melekat di bekas..aku just ejas2 je..kalau rasa keras sgt..tambah air..kalau lembik sgt tambah tepung..aku buat mcm doh karipap plak..haha..
**kemudian leperkan & letak dalam bekas muffin (bekas muffin lincirkan dgn mentega sikit)
Method Topping
============
**tumis semua dan letakkan garam& perasa pak aji
** selepas itu letakkan atas doh pizza..last sekali letak mayo di atasnya
** bakar dalam oven tu dalam 15-20min
** bakar dalam oven tu dalam 15-20min
Thursday, January 17, 2013
Jalan2 JPO, Mee rebus Tulang ZZ, Satay Wak Radol & The Zone
Susah woooo aku n suami nak berjalan2 dengan keluarga ni...dulu MIL aku jalan2 ke JB bersama mak, ayah sedara suami aku..berputih mata aku nak pergi USS..kalau tengah mengandung..anak boleh meleleh2 air liur bila lahir...so tgk pic diaorg kat FB je..apo nak buat laki den ni koje..cuti pun susah nak dpt..ahad je free..
Tapi trip family aku..aku pergi la..sbb jalan2 dlm JB je lagipun sebab hantar adik aku no 3 ke rumah suaminya..cewah..padahal nak jln2...sampai JPO pun kul 1tgh hari kot..then kul 3 balik rumah rehat...
kemudian ptg kuar makan mee rebus tulang di ZZ sup Tulang..meletopsss..terkejut mee rebus tulang gea box..yang paling happy laki den lah..sbb nampak kambing..huhu..ni sepinggan RM9..bebaloi & sedap sgt..rasa nak pergi lagi makan..
sumber image: google
Malam pulak makan sate wak Radol
Tak berkesempatan nak pergi tempat2 lain..semua pergi tempat makan je..just pergi JPO je nak tgk apa yg ada..
lepas pergi The Zone JB, laki den belikan den Chocolate Daim & Kiss..tak pasti murah ke mahal tapi harga Daim kat The Zone RM19.90 untuk choc Daim dan Kiss RM10..sape dok JB sure seronok soping choc je manjang..
tapi adik aku kata choc almond gold bawah ni lagi sedap..xpernah try..sebab kat the zone sold out..
Tapi trip family aku..aku pergi la..sbb jalan2 dlm JB je lagipun sebab hantar adik aku no 3 ke rumah suaminya..cewah..padahal nak jln2...sampai JPO pun kul 1tgh hari kot..then kul 3 balik rumah rehat...
kemudian ptg kuar makan mee rebus tulang di ZZ sup Tulang..meletopsss..terkejut mee rebus tulang gea box..yang paling happy laki den lah..sbb nampak kambing..huhu..ni sepinggan RM9..bebaloi & sedap sgt..rasa nak pergi lagi makan..
sumber image: google
Malam pulak makan sate wak Radol
Sumber: google Image
Tak berkesempatan nak pergi tempat2 lain..semua pergi tempat makan je..just pergi JPO je nak tgk apa yg ada..
lepas pergi The Zone JB, laki den belikan den Chocolate Daim & Kiss..tak pasti murah ke mahal tapi harga Daim kat The Zone RM19.90 untuk choc Daim dan Kiss RM10..sape dok JB sure seronok soping choc je manjang..
sumber image: google
Chocolate Kiss.. Choc Daim
tapi adik aku kata choc almond gold bawah ni lagi sedap..xpernah try..sebab kat the zone sold out..
sumber image: google
Diamondback ada masalah? part 2
Baru je technician fitness concept balik..dah baik dah cross trainer aku daripada penyakit nyrettt nyreeettt dia tuh..ok la cepat & pantas..maybe sebab kes aku ni kena letak myk pelincir je bukan masalah serious sgt..dan harus lah FOC...
aku tanya juga kalau warranty aku habis, aku col suruh repair apa2..berapa kosnya..tech tu jawab biasanya transport RM50 dan repair RM45..hampir rm100 juga kan..then tech tu nasihat supaya jangan guna reverse ke belakang..tapi biasanya yang aku tau..antara benefit beli crosstrainer ni ialah boleh kayuh ke depan & kebelakang..
nak start senam & nak start atkin..tapi lately ni aku bedal nasi 3x sehari..amboi lengkap sungguh..hilang ke mana atkin diet aku..huhu..
aku tanya juga kalau warranty aku habis, aku col suruh repair apa2..berapa kosnya..tech tu jawab biasanya transport RM50 dan repair RM45..hampir rm100 juga kan..then tech tu nasihat supaya jangan guna reverse ke belakang..tapi biasanya yang aku tau..antara benefit beli crosstrainer ni ialah boleh kayuh ke depan & kebelakang..
nak start senam & nak start atkin..tapi lately ni aku bedal nasi 3x sehari..amboi lengkap sungguh..hilang ke mana atkin diet aku..huhu..
Wednesday, January 16, 2013
diamondback cross trainer ada masalah?
crosstrainer aku beli tak sampai 1 bulan..dah ada masalah..baru aku puji2 pada post yang lepas..hehe.. tapi tak ada la masalah besar..masalahnya bila kita guna, keluar bunyi bising macam bunyi macam pagar yang ditutup/dibuka..maybe kena letak griss kot..tapi mana la aku tahu nak letak part mana kan..disebabkan still dalam warranty tak berani pula aku memandai2 letak minyak..nanti lain pulak jadinya..huhu...
then aku col fitness concept tempat yang aku beli tu (BP mall, batu pahat)..then dia col fitnessconcept technician drp JB untuk datang rumah aku esok pagi..kira cepat lah kan..semalam aku report..pg tadi technician dah col cakap nak datang..tapi aku tak tau la kene bayo ke tak..tapi jangan harap aku nak bayar..sbb baru je beli tak sampai sebulan dah bunyi macam engsel kurang minyak..nyilu gigi aku..huhu..nak kata selalu guna..xde la hari2 (ok..kantoi malas)..
Kita tengok esok selepas di repair ok ke x..harap ok lah kan..post ini bukan nak kata crosstrainer tu x bagus..tapi bunyi macam uzur je..mcm basikal lama..nyret..nyrettttt bunyiknya..mula2 pakai dulu senyap....ni x sampai sebulan dah bunyi..belum 2 bulan lagi..apa lah nasibb
then aku col fitness concept tempat yang aku beli tu (BP mall, batu pahat)..then dia col fitnessconcept technician drp JB untuk datang rumah aku esok pagi..kira cepat lah kan..semalam aku report..pg tadi technician dah col cakap nak datang..tapi aku tak tau la kene bayo ke tak..tapi jangan harap aku nak bayar..sbb baru je beli tak sampai sebulan dah bunyi macam engsel kurang minyak..nyilu gigi aku..huhu..nak kata selalu guna..xde la hari2 (ok..kantoi malas)..
Kita tengok esok selepas di repair ok ke x..harap ok lah kan..post ini bukan nak kata crosstrainer tu x bagus..tapi bunyi macam uzur je..mcm basikal lama..nyret..nyrettttt bunyiknya..mula2 pakai dulu senyap....ni x sampai sebulan dah bunyi..belum 2 bulan lagi..apa lah nasibb
Tabita & Collagen Dust
Dah lama i beli tabita ni..rasanya sejak bulan 6 ke 7 tahun lepas..tapi x luak2..haha..maybe jarang2 guna..so far ok lah..begitu juga collagen dust yang aku jual iaitu gogen & peptan..
Tabita & collegen dust ni memang sesuai dengan aku..kenapa aku kata sesuai?? sebab jerawat tak timbul...muka aku mcm biasalah..xde lah bertukar menjadi miss universe..atleast xde jerawat & kulit x berminyak..tu yang penting kennn??
tapi ada juga yang tak sesuai..tu kena test guna juga..tapi semenjak aku preggy & keguguran dulu aku dah x guna collagen dan jarang guna tabita ni..sbb org kata kalau preggy kena avoid makan collagen, kena less usage of chemical product spt myk wangi, kosmetik, pencuci muka, so aku cuma consume asid folic shj..tapi tipu la aku x guna..guna juga..tapi sikit la..kalau x bazir la kan..mana tau expired..
Tabita tu still guna juga spt pencuci muka , toner & krim siang..krim malam mcm liat sikit..hehe..tapi memang jenuh nak habiskan tabita ni..huhu
Tabita & collegen dust ni memang sesuai dengan aku..kenapa aku kata sesuai?? sebab jerawat tak timbul...muka aku mcm biasalah..xde lah bertukar menjadi miss universe..atleast xde jerawat & kulit x berminyak..tu yang penting kennn??
tapi ada juga yang tak sesuai..tu kena test guna juga..tapi semenjak aku preggy & keguguran dulu aku dah x guna collagen dan jarang guna tabita ni..sbb org kata kalau preggy kena avoid makan collagen, kena less usage of chemical product spt myk wangi, kosmetik, pencuci muka, so aku cuma consume asid folic shj..tapi tipu la aku x guna..guna juga..tapi sikit la..kalau x bazir la kan..mana tau expired..
Tabita tu still guna juga spt pencuci muka , toner & krim siang..krim malam mcm liat sikit..hehe..tapi memang jenuh nak habiskan tabita ni..huhu
Subscribe to:
Posts (Atom)

