Thursday, August 1, 2013

Redeem Maybank Treat Points


Yey dah dpt blender raya..ni hasil redeem maybank treat points secara online..aku igt depa salah hantar lagi..sebenarnya lama juga aku nak tunggu blender ni sebab ada kesilapan drp pihak supplier ni..aku redeem blender tp mereka hantar jam philip..then lepas col..posman ambil balik parcel tu and now dah dpt apa yg dikehendaki..okla..dpt la blender baru..jenama philip juga..boleh la blender buah..konon2 nak beli papa blender tp seng heng sini dah out of stok..ada juga food processor tp kene pergi walk in redeem plak kat petaling jaya..x kose nak pi sana..huhu..teringin juga food processor ni..tp budget dah lari..bln ni over shopping..hoho..bonus habis ke tudung..huuu

Note: siap dpt free gift cooler beg berisi 2 bekas tipuware..hoyeh2

Tuesday, July 30, 2013

Kemas Rumah

Ni yang paling berat hati nak buat..semua keje2 rumah ni aku buat bila ada mood..nampak betul malasnya kan..inilah kenyataan..teringin nak rumah yang sentiasa teratur..kemas, cantik & bersih..kadang2 terfikir nak upah orang kemas rumah 2x seminggu (cewah..mcm mam besar pulak)..Now mood tgh datang..tapi buat sikit2 je lah..ikut mood..huhuh..5min kemas..5min makan kuih raya..30min baring..haha..memang kesudah x siap kemas..

Sangat impress rumah org yang sentiasa kemas & teratur..hurmmm..

Sunday, July 21, 2013

Resepi Mudah: Kebab Daging Roti Pita





Comot sikit kebab yang disumbat oleh aku ni..ni usahasama laki bini..sebab hari ni tak buka dengan nasi..jadi teringin nak makan kebab..nak beli mesti tak kena dgn tekak aku(konon)..
Senang je buat kebab ni..perap je daging dgn rempah ratus yang kita suka kemudian grill dlm pemangang ajaib..hari ke 11 puasa ni kami suami isteri belum lagi membeli-belah kat pasar ramadhan..maklumlah suami keje petang & aku pula 'rajin' sgt nak menapak ke pasar ramadhan..jadi semua kuih & menu bebuka biasanya buat sendiri..buat sikit2 je..asal kenyang..rupa buruk xpe asalkan gerenti fresh, bhn berkualiti, terjamin bersih & sedap..ni ikut piawaian aku sendiri la..kalau ikut piawaian jabatan kesihatan xtahu la..haha

Hari ni hari sabtu so konon2 nak special sikit..tapi xdelah special pun..kalau special mestilah masak nasi tomato ke..nasi bukhari ke..laksa johor ke..haha..tapi menu kebab ni memang puas hati & mengenyangkan..tersandar lah jugak mak buyung & laki mak buyung ni lepas selesai solat manghrib..mee kari pun xlarat nak jamah..


Resepi Perapan daging untuk inti Kebab
==============
Daging batang pinang/daging burger (aku guna daging fresh)
serbuk kari
serbuk cili
garam
bawang tumbuk lumat
bawang putih tumbuk lumat
halia tumbuk lumat
sos tiram
sos cili
sos black paper
** perap 2-3 jam..

Resepi Inti Kebab
============
Daging perap
Carrot potong panjang
Timun di dadu
bawang besar di dadu
Bawang putih racik
Tomato di dadu

**Tumis bawang besar & bawang putih hingga naik bau
** masukkan daging perap & grill sampai masak
**masukkan timun & carrot
**angkat inti ke dalam pinggan & gaul dengan tomato dadu
**sumbat inti ke dalam roti pita yang telah digrill & dilapik salad..tuang mayo, sos cili lingam & sos lada hitam atas inti tu..


Sunday, July 14, 2013

Puasa Hari 4

Dah hari ke 4 aku berpuasa..Alhamdulillah..so far so good..tapi hari ni aku macam lapo ya amat..maybe malam sebelumnya aku makan banyak sangat nasi..then today berbuka dengan menu laksa sarawak & beberapa keping murtabak daging mini..hehe..beberapa tu aku rasa mau 6 keping jugak aku makan until i'm writting this post..Alhamdulillah..selera menjadi2..better macam ni drp tak ada selera kan?

Just nak update resepi laksa sarawak & mini Murtabak kulit popia..laksa serawak ni pakai pes sahaja..pemberian s.i.l..mereka holiday ke sarawak & beli pes laksa serawak hj manan..ini kali ke dua aku makan laksa serawak..kali pertama semasa open house officemate..tapi dah lama bebeno..tak igt dah mcm mana lah rasa nya..so kali ni buat je la..teringin juga nak rasa laksa serawak hj manan ni..tgk intenet semua kata sedap..suami i pun ckp sedap ok..i plak tertlalu kenyang mkn murtabak so tak tahu la nak kata laksa aku buat ni sedap ke x..sebab dalam otak dok pikir..mcm ni ke rasa laksa serawak sebetulnya..nampak gayanya aku kene holiday ke serawak lah..kasi pekena sekali laksa kat sana..br confident kot..hehe..

Resepi laksa serawak ni aku ambil di Myresepi (Klik)..aku olah lah untuk makan berdua..tapi nampak gayanya sahur ni makan laksa serawak & murtabak lagi..over budget potion..

A) Resepi Laksa Serawak:
Bahan Kuah
*****************************

  • suku pes laksa Sarawak Hj Manan
  • separuh santan kotak
  • 1 kiub pati ayam maggi
  • 1 sudu besar sos tiram
  • serai ketuk
  • Garam, gula & msg secukup rasa

Bahan Hiasan
***************

  • Bihun rebus
  • tauge
  • Daun sup
  • Limau kasturi
  • telur dadar potong bulat
  • Ayam goreng di carik
  • Udang rebus
  • sambal belacan
Method
======
Rebus udang & keluarkan, dalam air yang sama campurkan semua bahan kuah sehingga mendidih
kemudian hidang bihun bersama bahan hiasan tersebut..simple kan? pejam mata pun siap..tapi kene tumbuk sambal belacan la..kasi pedas2 masam sikit..

B) Resepi Mini Murtabak: (anggaran 10 keping)
Bahan Inti
*****************************
  • Bawang besar
  • Bawang putih
  • Daun Kari
  • 3sudu serbuk kari
  • 1sudu serbuk kurma
  • 2 sudu cili serbuk
  • 3 biji Kentang
  • Daging
  • daun sup

Mehod
=====
-Tumis bawang besar, b.putih. campuran serbuk kari,kurma,cili serbuk hingga garing
-Tambah air, garam, gula & masukkan daging & kentang hingga empuk & kering akhir sekali tabur daun sup.

Penyediaan Murtabak
*****************
  • -Kulit popia saiz besar
  • -air untuk melekat
  • -3 biji telur
Method
=====
-4 sudu besar inti + 1 biji telur boleh dapat dalam 3 keping
-kemudian letak ditengah2 kulit popia..lipat macam murtabak & goreng minyak sikit atas kuali/pemangang ajaib..
-siap & sedia di makan dengan bawang sirap!

Murtabak ni intinya sediakan awal2 pun xpe..tapi yang melipat & menggorengnya aku serahkan pada laki aku..sebab ni first time buat murtabak sendiri..aku tukang leraikan kulit popia je..

Friday, July 12, 2013

Week 28

Kalau dicongak-congak aku dalam week 28..tadi sakit perut sangat2..kejap sakit kejap tak..aku ingat aku nak beranak dah tadi..rupa2nya aku cery berry..huhu..sabo je lah..ye la..aku dah 7 bulan..huhu..mcm2 boleh jadi skang ni..tapi mintak2 jangan lah gitu..huhu...

aku pun tak scan lagi perut aku ni..tapi kalau ikutkan pic bawah ni..begini la keadaan baby dlm perut kalau week 27..Harap semuanya ok..Now rasa selalu sleepy..tapi masa zaman anak2 dara dulu pun memang aku kuat tido..dah kawin pun kuat tido..inikan pula zaman mak dara ni..huhu...

aku pun tak tahu tahap kecergasan aku ni..cepat penat ke tak maybe aku duduk kat umah je..mengadap pc je..tak banyak begerak..hujung minggu je aku tawaf bpmall..tapi bila balik umah..memang kene letak minyak angin..maklumla..berat perut aku rs xde la berkilo2..tapi berat azali aku ni yang berkilo2..kaki pun tak larat nak tampung...jadi aku plan nak besenam setiap hari..guna eclipse aku tu..sehari 10-20 kali kayuh ok la kot..

 


Now penyelia aku risau sangat-sangat dengan aku..sebab study tak settle lagi..banyak yang tak settle ok..harap Allah membantu aku lulus phd ni & aku berusaha, ada tenaga, kekuatan, Allah lembutkan hati sesapa yang boleh bantu aku & juga aku sentiasa ada luck..anak pun sentiasa sihat & tak banyak ragam..tapi kalau tak termakbul..aku anggap dugaan je lah..doa & tawakal je lah banyak2

Mestilah risau..dah 3 tahun..takkan nak sia2 kan..nak terima orang baru lagi..kalau settle study ni sure dapat fokus pada family je..kan best mcm tu..kerjaya ok & family pun ok..wink2..doakan aku ok =)

Thursday, July 4, 2013

Portable Toilet Seat

Macam tak malu pula citer pasal jamban duduk mudah alih ni..nak dijadikan cerita..disebabkan berat badan sendiri ni dah tak tertanggung nak mencangkung dgn kadungan dah hampir 7 bulan..aku beli lah juga portable seat toilet ni kerana rumah aku ni jamban cangkung..mula2 memang rasa rugi pula nak invest RM45 untuk beli benda alah ni..tapi untuk keselesaan sendiri dan disponser plak tu..lepas beli memang gembiranya membuang tanpa rasa lenguh dan penat..huhuh..kalau tak..malasnya la nak pergi toilet..tapi pakai toilet ni jaga2..takut tertongeng plak..so berhati-hati la..sebab takut kaki dia masuk dalam lubang tu kan..naya nanti..

Aku beli kat farmasi..kena survey2 la..ada farmasi jual mahal..maybe ikut kualiti kot..ni pic aku ambil kat inet..macam ni la lebih kurang..bezanya aku punya kaler pink..xde kojo aku nak snap pic portable jamban aku..huhu..kadang2 benda yang simple macam ni sangat la penting..so tak payah lah laki aku nak renovate toilet..

 Sumber pic: google

Beli ni pun tak rugi..nanti lepas bersalin..aku boleh bertangas atas ni..tau tak apa bertangas tu? bertangas tu yang kita duduk/berdiri atas batu yang berasap atau wap air..ala2 sauna tradisional..kalau beli alat bertangas ni mahal tau..koman2 pun rm200..so beli je portable seat toilet ni..lepas tu letaklah periuk tangas bawah tu..kalau tak beli alat ni pun tak apa..asalkan ada kerusi lubang2 mcm pic bawah ni pun ok..pakai baldi pun boleh..tapi kalau ikut berat aku ni..mau sakit buntut aku kalau duduk atas baldi..huhuh

 Sumber pic: google (klik)

Adalah kebaikan bertangas ni..if mampu buat kita buat la..if x buat pun xpe..tapi duduk je kan..so apa salahnya buat..

 Sumber pic: MamaDamia.com (klik)


Pss I luv U: barang baby dah sedia..tinggal barang aku je..harap semuanya selamat & baby kami pun selamat dilahirkan..=)



Saturday, June 22, 2013

Peralatan Menyusu


Deep Freezer


 upright Freezer



 Rumble Tuff (source: google)

Hati ini memanggil2 untuk membeli peralatan menyusu anak..huhu..konon2 nak beli pam elektrik dngan peti sejuk beku (deep freezer/upright freezer) tu sekarang jugak..haaa..aku ni kalau nak selagi tak dapat selagi tu xboleh tido..laki aku pula yang cool down kan aku..


pam elektrik yang nak beli tu yang murah je..plan nak beli rumble tuff tu je lah..pakej rm500..peti sejuk beku tu pun dlm rm600 je..so total baru rm1100 kan..so masih ok bg ok..ingat nak beli mandela freestyle tu..mcm best je kan..tp kalau aku beli mandela freestyle tu..mmg ebm aku letak kat peti sejuk yg ada skang ni je la..kono la jimat..adik2 ipar pun pakai mendela tu..mcm sonang je....spektra3 ok juga..tapi kalau travel susah juga perlukan plug..

peti sejuk beku tu kalau aku tak guna untuk simpan susu nanti..aku boleh simpan daging n ayam..btol x? jadi ada lah kegunaannya..haha(ayat penyedap hati yang lara)..tapi if khas utk susu..guna utk susu shj..mmg dlm delima

Tapi dok fikir2 juga perlu ke aku buat stok ebm ni..tapi aku rasa zaman skang kena buat mcm tu kot..kalau tak sukar nak menyusukan sampai 2thn..takut nanti aku kene pergi mana2 ke..kalau xde yang frozen takut kene campur susu badan dengan susu tepung..bila dah start campur susu tepung..alamatnya mmg aku pilih yang mudah je lah..haha..tapi ini semua rezeki Allah..jadi now hanya berdoa supaya rezeki susu badan tu ada..dan belajar sikit mengenai latching and etc..konon2 nak pergi kursus bersalin & menyusukan anak..tapi sini susah bebeno nak jumpa..ada pun kat bandar beso la..time diaorg buat kursus aku plak tak balik kg..if date tu sama memang aku pergi..semua ni ketentuan tuhan kalau ditakdirkan pakai fm pun ok..asalkan anaku selamat dilahirkan, sihat dan cergas..siapa yang taknak beri yang terbaik utk anak kan?