Monday, October 27, 2014

Praktis make perfect di Tasik Y

Ni cerita Sabtu an ahad lepas..cuti awal muharam tak balik kampung..kami berehat kat rumah je..rehat la sangat



Sofea n faris di Aeon Tebrau City JB..ni first time sofea main mainan ni..agak gayat nampaknya..huhu

Kali kedua main buai di Tasik Y sambil makan kepok lekor..

Praktis make perfect..belajar tatih..berpeluh ayah tatihkan sofea..kalau budak lalu depan sofea..dia siap menjerit2 seronok..ingat budak tu nak main dengan dia kot..hihi


Sunday, October 26, 2014

Review Barut Beherba HPA


Bengkung ke barut ke..semuanya penting untuk masa berpantang..nak kata perut kempis lpas bersalin tu tidak la sangat..yang kenal aku pun tau aku ni saiz mcm mana dari sebelum kawin lagi..kikih..tapi ini favourite aku masa pantang sofea..lepas mandi herba, lap badan, sapu minyak herbanika termasuk bahagian perut..lepas tu paai barut ni..kemudian pakai bengkung panjang jenama apa ntah beli masa gugur yang pertama tu..

Barut HPA ni mmg sesuai untuk aku..bau herba pun kuat..bagi aku ok lah..terasa herbanya..tapi aku pakai masa berpantang sofea je..lepas tu now nak beli lain..yang lama aku dah buang kot..tak sure boleh pakai lagi ke x..maybe boleh kalau kita jemur balik n jaga betul2..nak basuh ak boleh pula..takut gatal kulit nanti kalau tak basuh..huhuh

Barut ni sesuai utk aku yang malas kan kadang2 nak pakai bengkung panjang tu..huhu..kadang2 terbuka bila kita duduk..xpun bergulung2..hurmmm..lepas ke tandas lagi malas nak pakai balik..hihi..jadi ini lah yang aku pakai..sbb tak kacau buntut...tp yang bagusnya kita bengkung dari bawah dada hingga ke buntut..baru la body jadi solid balik dan mantop gitu..itu la yg terbaek..

Pakai barut ni..dalam seminggu pun dah kecut rahim..ini nurse & tukang urut yang cakap..maybe sbb faktor permakanan juga..aku makan vitamin doctor tu..lepas tu makan halia,kunyit,lada hitam,bawang dlm masakan..mak aku masakkan 'bejah" aku pun tak tahu ejaannya..cari resepi tak jumpa..tapi kalau anak kena kuning kene kurangkan kot makan..time ni mmg sofea kene kuning..tp jamu tak makan lagi kan....so terpaksa makan juga untuk panaskan badan dan kecutkan peranakan...

So next berpantang..barut ini tetap dalam list.


Monday, October 20, 2014

Sofea 1tahun 18Hari

Hurm..sakitnya kepala..lately kesihatan xok sangat...Hb drop dr 12-9 dlm masa sebulan & kncing kotor..so every 2 weeks kena pi checkup..

Anggaplah ini dugaan supaya aku kembali kepada kehidupan yang sihat..iaitu memasak, mnm susu & mkn buah2..tak tahu apa penyebab hb drop..sama ada minum vco with serbuk badam tu..atau pun fastfood every weekend..mcm burger n kfc..huhuh


Tanamera product untuk berpantang nanti

Awal aku beli..kwang3..excited..kalau la aku siapkan writting se excited gini kan bagus..urmmm...

ok ni aku beli loose je..total [un rm110 kot..vco, baby massage oil, brown soap, herbal bath..foc facial set & white soap..kerana mereka pos lambat sebabkan ada problem dr order aku yg confius tu..tak sangka dapat foc ni..good service..(eceh..)

ini pregnancy ke3 aku..yg first gugur pakai Nona Roguy(NR)..mmg thumbs up..masa sofea aku start pakai tanamera ni..utk kegunaan luaran..VCO tu aku guna utk urutan perineum massage & start minum masa 9bln bagi mudah bersalin..masa bersalin sofea Alhamdulillah mudah..tapi semua ini kuasa Allah..kita kena banyak-banyak berdoa..lain anak..lain sakitnya kan.. mintak ampun..mintak maaf la kat suami, ibu bapa n keluarga juga penting..sentiasa berdoa kepada Allah supaya semua selamat & mudah bersalin.

Massage Oil for baby ni baru try..saja nak urut2 sofea..bauk pun sedap..bila sofea demam..aku buat garlic oil pakai ni..lumur je semua badan sofea..sofea dah pandai panjat2..jadi aku rasa dia perlukan servis massage aku ni..hihi

Brown soap..belum bersalin lagi aku dah pakai..tapi potong suku..kahkah..jimat..lagi satu ni lesson learn dr pertama kali beli dulu..xsempat habis dah kembang..& kurang bau herbanya..mmg baunya ada herba..biasanya aku pakai sabun ni ganti scrub..lepas tu aku pakai sabun lain..huhu..derhaka kepada broen soap namanya..mmg senang kan..dia bebiji2..mcm scrub..tp bauk xwangi..huhuh bukan kondem yer..

Herbal bath..xpenah guna lagi..aku ada yang mustika ratu punya lebih sofea..konon2 kali ni nak pantang betul..sebab masa sofea xpantang betul..aku rasa inilah sebabnya hb aku drop..sakit kepala..jarak sofea dengan sekarang pun dekat kan..

Untuk dalaman pula..lepas kelahiran aku pakai shaklee..biasalah vitamin vitalea, vit c, esp n alfalfa..banyak btol pil..ni semua lebih set menyusu yg tak menambah susu aku pun..so boleh makan lagi..lepas sebulan baru pekena Nona Roguy..minyak herbanika & pil tu sesuai dgn aku.


my princess sofea takut main buai..today 1 tahun 18hari..=)





Wednesday, October 1, 2014

Welcome October

Mendebarkan..lagi 2bulan lagi nak naik keje...dah 4 tahun bcuti..urm..so scary..banyak keje x siap wey..hukhuk..semoga Allah membantu aku...


checkup sofea terakhir..baik punya duduk..tgh tunggu turn..mmg xde org..aku yg paling last..jenuh menunggu..menunggu dgn suami

Sofea new born..masa ni mmg aku xnak tido atau rehat kat hosp..duduk je...takut ank jaga..now..sofea main la yer..mak nak tidoq sat na...huhu

sofea hari yang ke berapa ntah,,jelas tanda lahir dia di dahi..mula2 igt kene forsep..jumpa paed..katanya tanda lahir..tp boleh hilang & ambil masa..


 Sofea 4bulan ..masih masam mukanya..kalau kita ckp xpenah nak snyum...ni mmg ikut aku..haha


Sofea 10 bulan kot ni meniarap lagi


sofea hampir 11 bulan..boleh duduk, merangkak n memanjat..

setahun mana? tungguuuu.. 2 oct baru setahun..cepat masa berlalu yer..=)

Monday, September 22, 2014

selamat tinggal September 2014..

huiiii..cepatnya sept..guess what..masih tidak siap lagi chap 4..pray for me..and now tgh kira2 budget nak masuk rumah baru..grill, wiring, kipas, lampu, langsir n dapur...harap Allah limpahi rezeki kepada kami sekeluarga..Ameen..

Ye la..masuk rumah baru banyak belanja kan..ada yang berminat nak buat nursery..tapi masih difikirkan & takpasti yang berminat tu jadi ke tak..sbb cf pun tak dapat lagi..

tapi apa2 hal pun basic things kene buat juga..budget pun mmg sikit je..buat yang perlu je..ikutkan hati nak tambah itu ini..bila kira2..nak korek tabung pun..xde tabung yang boleh dikorek..kuikui..

Rumah skang tak kemas pun..sebab sibuk dgn writting..kalau kemas rumah ni..mmg tak siap lah keje..sebab too much things yang kene buang and kemas..so biar jelah..nak pindah pun x terburu2..konon2 nak pindah bila masuk kerja..sbb lokasi rumah baru tu dekat sgt..tapi apakan daya..maybe tak naik kerja juga..thn ni..peachh yoo... silap2 akhir tahun 2015..huhu..tapi harap2 dapatlah submit sebelum beranak ni..nak submit skang mcm cepat sgt..draft pun tak tunjuk kat sv n co lagi..harap dipermudahkan urusan phd ni, aku lulus phd & x dibuang keje..Ameen

Ekceli rumah sekarang mmg best kedudukannya..semua dekat..sbb dlm pekan kan..so kalau nak pi kedai beli barang basah..dekat bebenor..rumah baru pula jauh dgn segala2nya kecuali dekat tempat keje..so nak shop kene dtg area umh skang ni..

Harap sempat lah nak submit & tunggu "angah"..awal2 dah beli baju tp 10 pasang je..yang lain pakai bj sofea..jantina tak tahu..tapi baby pakai baju boy ke gurl ke sama je kan..




my princess kaklong Sofea..

Thursday, August 28, 2014

Ameen

Ya Allah..bantulah aku, permudahkan urusan pengajianku & rakan2 sepejuanganku..semoga kami lulus dengan cemerlang..Ameen..


Saturday, August 23, 2014

Welcome to Parenting World..pheww

Bukan mengeluh..tapi bila sofea 10 bulan ni..macam2 ragam & bijak nya dah timbul..jadi welcome to parenting world yg super adventurous & mencabar mental & fizikal..=)