Saturday, July 18, 2009

Kek Lagi

olaaaaaa...tiba-tiba aku mendapat nur untuk membuat lagi kek..setelah beberapa kali tak jadi(apa la nasib..) skill memasak ni belum pandai lg..walau umor sepatutnya boleh masak semua jenis kek..tetapi kali ni aku tak putus asa lagi..masih mahu mencuba..bahan-bahan yang sama tetapi metod yg lain..aku menggunakan metod yang zana ajar..dan nampaknya kek aku tak mendap lagi..yey!..tapi rupa pula macam tak sedap nak di makan..konon-konon nak letak dalam cup..tapi cari punya cari aku tak jumpa pula kelibat cup tu..yang aku jumpa cup comel yang buat kuih almond london..




Adalah dalam 10 biji aku letak dalam cup..kek tanpa choc..nampak macam lembut..tapi keras macam biskut..huhu..omputeh kata..dah over cook!tak per..nanti aku cuba lagi..:D


Terpaksa masuk dalam acuan..tak jumpa cup tu..hukhuk..so ini la hasilnya..nampak je burok..tp boleh mkn..hehe..nanti aku blajo deco dengan yus lah lepas tu kalau dah mahir nak buat kek cheese pula..:D



Bahan A
------------
1 cawan air
1 cawan serbuk coklat
1 cawan gula

Bahan B
-----------
1 cawan butter
1 cawan gula
4 biji telur
2 1/2 cawan tepung penaik
secubit garam


Metod
---------
1. Masakkan Bahan A dan biarkan sejuk
2. Pukul gula dan butter sehingga kembang
3. pukul telor di bekas yang lain
4. campur telur ke dalam gula dan butter yang dipukul hingga kembang tadi
5. masukkan tepung penaik dan garam

susu aku tak letak..lain kali aku nak cuba letak susu lah..mesti lagi lembut dan sedap..


Nota kaki: kek dah siap koding x siap-siap..





2 comments:

ikanbesh said...

kalau kek ko keras tu
mak aku ckp
ko pukul butter n gula tu xbrp hncr gula die
hehehehe

xpe nice try
kalo kek ko merekah tu...
mak ak ckp
entahla aku lupe
nanti ak tnye lg
huhuhu

cumel~* said...

oo..aku pakai gula biasa..x pakai gula halus..bolehkah?