Friday, January 18, 2013

Resepi Muffin Pizza Mudah

Mini pizza atau muffin pizza ni aku buat tengah malam..lapo bukan main..nak kata lembut roti ni sejujurnya tak ada la lembut..sebab aku pakai mixer, kalau pakai BM sure lagi gebu kot..lepas tu tak menyempat nak menunggu dia naik..nak rehatkan doh serta nak tumbuk2 buang angin doh pizza ni..tapi makan masa panas memang lembut..skill buat roti aku ni kurenggg sikit..ni pic aku amik masa awal2..selepas masak x sempat nak amik pic..sbb siok makan smbil tgk raja lawak


Resepi Doh Muffin Pizza
==================
  • 3 cwn Tepung gandum
  • 1 sudu kecil bread improver
  • madu
  • gula
  • oregano
  • garam sikit
  • cincangan bwg putih
  • air suam maurippan yis
  • mentega sikit
Bahan Topping
=========
-sosej & meatball ditumis bersama bawang & bawang putih
-masukkan sos tomato & blackpaper sos
-garam & perasa

Method Doh
========
** Panas kan oven dulu 1/2jam sebelum 170 darjah
**campur semua bahan doh dan uli sehingga doh tidak melekat di bekas..aku just ejas2 je..kalau rasa keras sgt..tambah air..kalau lembik sgt tambah tepung..aku buat mcm doh karipap plak..haha..
**kemudian leperkan & letak dalam bekas muffin (bekas muffin lincirkan dgn mentega sikit)

Method Topping
============
**tumis semua dan letakkan garam& perasa pak aji
** selepas itu letakkan atas doh pizza..last sekali letak mayo di atasnya
** bakar dalam oven tu dalam 15-20min



No comments: