Wednesday, May 7, 2014

Endometriosis Malaysia

Baru je aku join group Endometriosis Malaysia di fb..aku diberi kesedaran untuk join group ni..ini pun selepas kwn sekolah rendah aku disahkan kena cyst cecair..endo ni ialah penyakit wanita seperti fibroid, cyst, canser rahim, pcost, irregular period, susah mengandung and etc..as i know aku tidak menghidap sebarang penyakit endo yg serius..tp ada juga cycle x betul sblm preggy..tp masa gugur/preggy scan Dr x ckp apa2..so hopefully sihat2 je..Tp masa aku gugur..aku tnya Dr tu..dia tahu ke sbb apa aku gugur..dia ckp susah nak tahu sbb 5-7weeks..anggap xde rezeki & dia lihat muka aku ni mcm hormon x stabil..alamak..adakah kerana misai ku ini..huhu..

tapi dulu masa susah nak dpt sofea aku x terfikir pasal mandul...tp aku pikir aku ada masalah2 mcm ni..amboi..banyak betul TETAPI aku kennnn...setiap ayat ada je 'tapi' nya

so far aku just baca stats/pertanyaan..belum lagi buka fail tu..tapi dapt lah info2...sbb pekara2 mcm ni ramai sgt perempuan kena..aku now kenal rapat dgn 3 org yg kena endo..harap mereka cepat sembuh dan diberi kekuatan qada & qadar Allah..kerana sakit tu ujian dr Allah..semua org ada bahagian masing2..

Jadi cepat2 jumpa Dr..jagan tunggu lama2..takut sakit perut yg kritikal atau kena buang rahim..bila buang rahim tak silap dah susah nak buat keje berat..untukyg sht pula..mencegah lebih baik dr merawat terutama makanan2 kita..chek balik apa yg kita makan..aku rasa fast food/sardine ni punca dia..


No comments: